Tips hur du bygger ditt personliga varumärke
Det råder en allt tuffare situation på arbetsmarknaden samtidigt som sociala media växer fram som en kanal att både marknadsföra sig på och profilera sig.
Som privatperson och arbetssökande kanske man inte tänker så mycket på begreppet ”varumärke” – det är väl mest företag som har varumärken.
Men tänk bara på Zlatan – vilket varumärke han har lyckats bygga upp och vad det är värt!
Vad är då ett ”personligt varumärke”?
Man kan sammanfatta det som att det är vad man säger om dig när lämnat rummet eller när du inte är där. Nästan samma som ditt personliga rykte men inte riktigt.
Personligt varumärke är också vad som skiljer dig från andra.
Ditt personliga varumärke är vad du står för, vilket värde som du skapar och vad som gör dig unik. Det krävs med andra ord självkännedom för att kunna bygga sitt långsiktiga varumärke.
Vad är då ”ditt digitala varumärke”?
Jo det är den bild av dig som finns på olika ställe i den digitala världen, främst sociala media som Facebook, LinkedIn, Twitter och kanske tom Instagram.
Det är nu det börjar bli intressant. Om du har en medveten strategi för ATT och HUR du vill bygga ett personligt varumärke och även ett digitalt varumärke så kommer du att kunna lyckas med det till skillnad om du saknar en sådan strategi och det bara ”blir som det blir” – vilket är alldeles för vanligt.
Idag googlar ju många chefer på ditt namn i samband med anställningar och då kan det ju vara väldigt bra och tom avgörande – att det de hittar är både bra, positivt, genomtänkt och tom kanske genomsyras av en röd tråd.
Du behöver alltså kommunicera vad som gör dig unik som individ och ledare, vad dina styrkor är, dina kunskaper, erfarenheter, drivkrafter och andra egenskaper och sist men inte minst – vad du brinner för, var du har din PASSION – och använda detta för att skilja ut dig från andra.
- Tänk efter – vad skiljer dig från andra – vad är det som du är extra bra på
Förstärk det du är bra på – istället för att försöka förbättra det du är dålig på (eller både och om du mäktar med det)
Tänk hellre lite amerikanskt här en svenskt ”lagom” - Du måste vara passionerad – våga visa att du är passionerad i det du också är extra bra på
- Krydda din personlighet – Varje egenskap som förvånar gör att människor kommer ihåg dig.
- Var dig själv – finn din egen stil och utnyttja det du är unik på
Ja det här är ju bara några av alla de tips som finns kring att bygga sitt personliga varumärke. Jag skulle vilja hävda att personal branding har gått från att vara en het trend till att vara en nödvändighet.
Det är tom så – att jag tycker det är en mycket god investering att gå på en kurs eller ett seminarium och lär sig hur man bygger dels sitt personliga varumärke och i synnerhet sitt digitala varumärke. Jag har haft förmånen att träffa
PB Personal Branding Academy – som utbildar både företag och privatpersoner i just detta. De verkar mycket kompetenta och förtroendeingivande. Jag funderar starkt på att anmäla min ena, kanske tom båda mina söner till detta. Den ena är färdig med sin Master i Ekonomi och håller nu på för fullt och söker jobb och jag tror han skulle ha riktigt bra nytta av detta.