Marknadsföring på nätet
Marknadsföring online
Tiderna förändras och lika så metoderna för att marknadsföra sig. Som företagare är det idag inte alls samma ”spelregler” och förutsättningar gällande marknadsföring som för bara tio år sedan. Går vi tillbaka ytterligare tjugo år är skillnaderna enorma. Internet föddes för omkring två decennier sedan och sedan dess är som bekant möjligheterna till att synas totalt förändrade. Marknadsföring online har öppnat helt nya dörrar som tillåter riktad annonsering som tidigare inte funnits över huvud taget.
Hur annonseringen riktas
”Google ads” är en tvådelad tjänst. För den som driver en välbesökt webbplats krävs det inte många klick innan man kan implementera annonser på sin webbplats. I dessa ”rutor” kan vilka annonser som helst dyka upp. Beroende på vilka sajter besökarna tidigare surfat på visas alltså annonser som bör vara av intresse för just den surfaren. Detta möjliggörs genom så kallade ”cookies” som lagrar information om varje person eller dator.
Publicering online
Ett ytterligare sätt att marknadsföra sig online är att publicera guider och informativa texter på olika sajter som tillåter publicering. Detta tillvägagångssätt är tidsödande, men för den som inte har någon större budget för annonsering eller att kunna anlita en skicklig reklambyrå är det ett attraktivt alternativ.
Hitta länkbyten
Länkbyten eller så kallade länkvänner kan ofta vara ett sätt att på kort tid få nya inlänkar som pekar mot webbplatsen. Detta handlar helt enkelt om att hitta en annan webmaster som söker efter just ett länkbyte eller en länkvän. Genom att ”Googla” sig fram kan man på kort tid hitta dussin på dussin av alternativ, men tänk på att i första hand byta länkar med webbplatser som är inom samma genre som din egen. Ofta kan man se knappar i stil med ”länkar” eller ”länkvänner” på hemsidor, och det är snabbt gjort att skicka iväg ett e-post till ägaren av sajten för att föreslå ett byte. När det handlar om att knyta nya kontakter via e-post är det viktigt att inte skriva allt för långa mail, då risken är stor att mottagaren inte orkar läsa igenom dessa. En viktig detalj för att få svar på dessa kontaktförsök är självklart att vara trevlig och visa sig öppen för att hitta lösningar som gynnar båda parter.