Kan man lita på sommardäck bäst i test?
Hur mycket tid ska man egentligen lägga ner på att undersöka däckmärken? Det här är en fråga som beror lite på vad man ställer för krav på sina däck. Har man en bra däckverkstad så kanske det duger alldeles utmärkt med det som de rekommenderar, men det är inte sällan så att man betalar ett överpris för ett märke man känner igen hellre än att skaffa något som med hjälp av tester bevisats som det bästa köpet. Med hjälp av sommardäck bäst i test så kan man ta reda på vilka modeller och vilka märken som ger högsta kvalitet. Nu är det förstås så att man måste se lite kritiskt på dessa tester och inse att det ofta finns en hake med var de publiceras och varför.
Bra sommardäck
Det är klart att man ska göra sitt bästa för att få riktigt bra däck både till vintern och till sommaren. Det här sörjer nämligen för bättre körning vilket är bra för den personliga säkerheten såväl som för bilen. Om man inte är så intresserad av bilar, mekanik och tillbehör så kan det förstås vara svårt att själv se någon skillnad mellan olika märken och modeller. Det är här som sommardäck bäst i test reportage kan vara till stor hjälp. Det man ser närmre på i test av däck är bland annat:
- Bromssträcka
- Tysthet
- Lång hållbarhet
- Rullmotstånd
- Väggrepp
Nu är det förstås så att det finns en testning som görs inom EU och här ser man på i princip samma saker som vid tester som görs av tidningar av branschfolk. När man ser en etikett med EU-märkning så kommer man att få ett värde som anger hur bra däcken är men man kan inte enbart gå på detta för det här är en ganska så allmän märkning som mest ger en fingervisning om däckens förmåga och kapacitet.
Vem testar?
För att ett däcktest ska ge något så måste det utföras av proffs som verkligen kan bedöma saker som väggrepp. Dessutom så måste man ha datorer och mätutrustning för att komma fram till värden för bromssträcka på vått och torrt underlag. Det gäller att skilja på verkliga test och trevliga artiklar där en viss åsikt uttrycks. Man bör få veta hur testerna har utförts så att man vet saker som hur snabbt de körde innan de bromsade in. En annan sak som man kanske inte tänker på är att däcken även måste testas vad gäller gifter. Inom EU så finns det gränsvärden och dessa hålls för det mesta men det finns tillverkare vars däck består av riktigt höga halter av polycykliska aromatiska kolväten som är giftiga och som vi inte vill ha på de svenska vägarna och i den svenska naturen.
Utländska tester
Man kan ju även få information från utländska tester som man kan finna på engelska online. Svenska däcktester är kanske lite enklare att förstå och de ger ju svaren på det som står i fokus för oss. Om man redan vet att ett specifikt märke är av största intresse så kan det dock bli aktuellt att läsa lite mer om däcken på engelska. Nu finns det förstås länder som Kina som vid upprepade tillfällen pekats ut som källa för däck som inte håller måttet så man bör tänka igenom vem som rosar och vem som risar märket. Tillverkaren kan ju också publicera sina testresultat och bara belysa det som är bra.
Jämför tester för att nå sanningen
Om man vill finna sanningen om en viss däckmodell så är det smartast att läsa flera testreportage. Då man ser att flera olika sommardäck bäst i test rapporter säger samma saker så kan man ju utgå från att det här går att lita på. Sedan så är det aldrig en dum idé att komma påläst till däckverkstaden. Har man redan innan tagit en titt på det som finns på marknaden så kan man ju få bra feedback från den som jobbar med byte av däck dagligen. En bra verkstad är inte intresserad av att luras för att bli av med ett uselt parti däck från Kina. De vill hellre att man kommer fram till den lösning som bäst kommer att passa din bil så att du får bästa möjliga köregenskaper. Det här gör ju att du kommer igen och att man kanske drar nytta av andra tjänster såsom förvaring av vinterdäck.
Felaktiga däcktester
Man ska även ifrågasätta däcktester. Det är inte alltid man kan lita på dem. Läs denna artikel om hur fel det kan bli.