Hur du lyckas med Adwords
När du bestämt dig för att annonsera på Google med Adwords så är det några viktiga punkter som du behöver få ordning på på ett bra sätt för att resultatet skall bli någorlunda tillfredsställande.
Det första du bör göra är att fundera igenom vad syftet med din annonsering är, vad är målet? Exempel på mål med annonseringen kan vara att få in mycket besökare, öka kännedomen om ditt varumärke, få in besökare som beställer dina produkter, registrerar sig för ett nyhetsbrev, beställer en offert. Det du kommer fram till här använder du därefter för att bygga upp dina kampanjer. Du får t.ex. jobba helt annorlunda om du vill ha in så mycket besökare som möjligt än om du vill ha in så mycket beställningar som möjligt, i alla fall om du vill få lönsamhet i det.
När du har kommit fram till ditt mål så är det dags att du bestämmer dig för vilka sökord du skall jobba med. Alltså, för vilka sökningar du vill att dina annonser dyka upp? Hur är konkurrensen för dessa sökord? Om konkurrensen är tuff så kommer det kosta mer i både tid och pengar för att få din annons att hamna tillräckligt högt upp för att du skall få ta del av en så stor andel av trafiken som möjligt. Helst vill du ha din annons bland de tre översta.
Nästa steg är att ta tag i jobbet med att skriva själva annonstexterna. Annonserna bör vara utformade efter sökordet. Sökordet bör helst återfinns i både rubrik och text. Vid en sökning på Google så kommer sökordet fetmarkeras i din annons vilket gör att chansen att besökaren skall klicka på just din annons ökar. Annonsen skall självfallet även vara tilltalande och säljande så att den står ut lite ifrån de andra annonserna.
Därefter är det viktigt att se till så att annonsens målsida är en sida som har en hög relevans till ämnet och sökordet. Ett vanligt misstag här är att alltid länka till hemsidans startsida vilket långt ifrån alltid är det bästa. Besökaren skall direkt hamna på en relevant sida där han får den informationen som han sökte efter och som utlovades i annonsen.
När du har kommit så här långt så är du i alla fall i gång med din annonsering på Google men skall du få riktigt bra lönsamhet så är det en hel del jobb som återstår. Det mesta går att optimera och det gäller att du hela tiden gör tester på olika annonser, sökord, landningssidor m.m. för att se vad som ger det bästa resultatet. Detta är ett kontinuerligt jobb som behöver göras löpande för bästa effekt. Har du inte tiden, kunskapen eller intresset att göra detta själv kan det i de flesta fall vara en bra idé att vända sig till en Adwords byrå och be dem sköta om kontot. Byrån kan ofta optimera ditt konto så att du får fler kunder samtidigt som kostnaden minskar kraftigt vilket gör att du sparar både tid och pengar.