Friktionsdäck eller dubbdäck till företagsbilen?
I november brukar det vara hög tid att fundera över skifte från sommardäck till vinterdäck på företagsbilen. I våra norra delar av landet så har halkan redan slagit till och snart är det halt på vägbanorna över hela landet. I samband med att vinterdäckssäsongen gör sitt intågande så är det också dags att fundera vilka vinterdäck man ska, dvs friktionsdäck eller dubbdäck. För lekmannen så kan det vara svårt att veta skillnaden mellan dessa och därför tänkte vi redogöra för detta i denna artikel.
Om friktionsdäck
Friktionsdäck är ett annat ord för dubbfria vinterdäck. Friktionsdäck är alltså vinterdäck utan dubbar. Friktionsdäcken har en särskild teknologi som gör att de presterar bra när det är halt men inte is. Friktionsdäck lämpar sig alltså väl om man kör mycket där det är milda vintrar. Det är även tillåtet att köra med friktionsdäck året runt om man så önskar, men det är mer ekonomiskt och även säkrare att byta till sommardäck på våren. Billiga friktionsdäck på nätet är att rekommendera om man är ekonomisk och det brukar även löna sig i längden att köpa de friktionsdäck som presterar bäst i test eftersom de oftast har en lång hållbarhet vilket är extra bra om man har företagsbil eftersom man då ofta kör många mil varje år.
Om dubbdäck
Dubbdäck är följaktligen vinterdäck med dubbar på. Detta gör att de har bättre prestanda på riktigt halt underlag som snö och is i jämförelse med friktionsdäcken. Nersidan med dubbdäck kontra friktionsdäck är att de bullrar mer och även släpper ut en del skadliga ämnen. Därför är också dubbdäcken förbjudna på vissa gator i exempelvis Stockholm. Bor man norrut i Sverige där det brukar vara riktigt kalla och snöiga vintrar så är i regel dubbdäck det givna valet. Viktigt att komma ihåg när det gäller dubbdäck är dock att de endast är tillåtna mellan 1 oktober till 15 april året därpå. Det ä alltså inte tillåtet att köra med dubbdäck under sommaren om det inte råder vinterväglag då vill säga.