Digital skyltning för olika syften
Digital skyltning kan användas med flera olika syften. Naturligtvis är den moderna tekniken ypperlig för den som vill göra reklam för varor eller tjänster, och som vill nå en bred publik.
Med de digitala skyltarna kan man också snabbt och lätt ändra informationen från den egna datorn, och behöver inte ut på stan och byta reklamskyltar. UCUS.se är ett av de företag som arbetar med just sådana praktiska och kostnadseffektiva lösningar.
Men, denna teknik är också ett mycket bra hjälpmedel i offentlig miljö. Man kan använda de digitala skyltarna som exempelvis vägvisare. I köpcentra och stora butiker kan man ofta se stora digitala skyltar, där man kan hitta information om var man hittar olika butiker, restauranger eller varukategorier. Många av skyltarna har en touchskärm, vilket ger dem en interaktiv funktion, där användaren kan få fram den specifika information man letar efter. Skyltarna kan kopplas till kösystem och liknande, där de hela tiden ger en uppdaterad information. Man kan också använda digitala skyltar för att ge aktuell trafikinformation, eller annan aktuell information.
Digitala skyltar används också ofta inom kommuner och landsting, och är alltså användbara och funktionella både för reklam och nödvändig information. De digitala skyltarna sköts via en plattform som gör det möjligt att genom bara en knapptryckning ändra budskapet på skylten.
I en reception, oavsett om det handlar om vårdcentralen, hotellet eller andra serviceinrättningar är digitala skyltar ett bra sätt att få besökarna att känna sig välkomna. Här kan man visa både information om företaget, aktuella händelser och kö-tider. Med en digital skylt i företagets reception kan man också hälsa varje medarbetare välkommen med deras namn på skärmen. Ett alldeles speciellt sätt att välkomna sina medarbetare till dagens jobb.
I sjukvårdens väntrum är numera digitala skyltar vanliga. Här kan besökarna få veta öppettider, samtidigt som man kan få information om både sjukvårdsupplysning och avdelningens aktuella personal. Här finns också möjligheten att göra väntetiden mindre tråkig för patienterna, genom att visa filmer eller animeringar, och på så sätt ge lättsam information om allt från vaccinationer till smittskydd. Istället för affischer och trista plakat, som man oftast ser, men inte tittar på, kan man med hjälp av digitala skyltar få fram sitt budskap på ett engagerande och effektivt sätt. Ett tråkigt plakat på en vägg kan de flesta bortse från, men filmsnuttar och rörliga bilder har de flesta svårt att motstå. Med dessa hjälpmedel går åtminstone en del av informationen in, utan att betraktaren behöver anstränga sig. Just i väntrummet finns många möjligheter att höja stämningen med både musik och TV-bilder som tar uppmärksamheten från en lång väntan.