Att tänka på när du köper en hemsida
Att tänka på när du köper en hemsida
Läs igenom de här expertråden så undgår du att gå på en nit nästa gång du planerar att köpa en hemsida av en webbyrå..
Det är enklare att göra hemsidor idag
I takt med att det blir enklare att producera webbsidor utan större kunskaper av kodspråk som CSS, PHP, JavaScript och databashantering som SQL, så blir det förvisso billigare att köpa en webbsida, men det blir också fler aktörer som erbjuder tjänster inom webbdesign och webbutveckling.
Dagens CMS-system har i många fall redan löst de mesta problemet med kodningen och idag fokuserar utvecklare av olika cms-plattformar mycket tid på att utveckla ett valdesignade front-end system som många gånger bygger på dra och släpp-teknik och klicka och ändra. Få är sannolikt de utvecklare som börjar med ett blankt notepad++ dokument för att koda hela webbplatsen från grunden.
Med många aktörer som erbjuder tjänsterna är det värdefullt att känna till vad du ska tänka på när du köper en hemsida. Så vad ska man tänka på? Här följer råden som hjälper dig att göra en bra affär. Du kan läsa en utveckling av de här råden sammanställt som 15 proffstips här.
Vad vill du ha ut av din hemsida
Fundera på vad du vill ha ut med din hemsida, är exempelvis designen viktig för dig? Behöver du avancerade funktioner? Hur många undersidor behövs?
Det finns naturligtvis fler frågor men det är bra att fundera lite på det här innan du tittar runt för att se vem du ska anlita. Har du en bättre bild av vad du söker är sannolikheten större att du hittar rätt och blir en nöjd kund.
Vilka tidigare projekt har byrån att stoltsera med
Se efter vad webbyrån har gjort för tidigare arbeten? Be att få se lite referenser och ägna några minuter för att titta igenom hemsidorna. Titta på om de är proffsigt gjorda, rättstavade och lämnar ett allmänt bra intryck. Gillar du de hemsidor som byrån har gjort tidigare är det mer troligt att du kommer bli nöjd än om de lämnar en dålig eftersmak. Gå på magkänslan här.
Köper du en hemsida idag så tycker jag du ska ha som krav att den är mobilanpassad eftersom den mesta av trafiken till din webbplats förmodligen kommer gå igenom en mobiltelefon.
Hur viktigt är priset?
Är priset viktigt för dig och du kan tänkta dig att göra lite själv så var behjälplig med text och bildleverans. En webbsida kräver idag (ofta) högupplösta bilder och välskrivna texter. Kan du förmedla det så bör du komma ner i pris. Billigast är heller inte alltid bäst. Väg in flera faktor som du värdesätter innan du bestämmer dig, inte bara vad prislappen förväntas hamna på – även om den för många väger tungt.
Större projekt? Då bör du ta in prisuppgifter från flera håll
Har du ett större projekt där du beställer en webbsida som innehåller många undersidor och specialfunktioner som anropar en databas så gör du säkrast i att ta in offerter från flera olika håll. Begär gärna in offerter från minst fyra olika webbyråer. Det kommer ge dig ett bra prisuppfattning. Bli inte förvånad om priserna skiljer sig åt – speciellt för större projekt – det kan vara svårt att uppskatta tiden ett projekt tar och antal arbetstimmar som programmeraren eller designern gör ligger till grund för slutpriset. Därav kan det också skilja en del.
Håll ner löpande månadskostnader
Dra inte på dig några större månadskostnader för din hemsida. Det finns aktörer som tar ett par hundra kronor per månad eller mer i löpande kostnader. Det kan ge dig en årskostnad på 2500 kronor. På fyra års tid blir det 10 000 kronor. Har du en vanlig företagssida, en startsida och fem tio undersidor så ska du klara dig en 20-30 kronor per månad för ett webbhotell. Även om din sida drar 400-500 besökare per dag så ska det inte vara något problem. De pengar som du sparar in du använda till något annat.
Be om en lathund så att du kan uppdatera hemsidan själv
Du kanske inte tänker på när hemsidan precis är klar, med det kommer komma en dag då du vill uppdatera din hemsida. Ni kanske får ny personal som du vill informera om eller så vill du uppdatera webbplatsen löpande med nyhetsinlägg kring din verksamhet.
Se därför till att få med dig en lathund med ett par punkter som förklarar hur du skapar nya sidor eller gör nya inlägg. Det kommer du ha stor nytta av den gången du verklig känner att du behöver uppdatera hemsidan.
Det var några nyttiga tips att ta med sig nästa gång du behöver beställa en hemsida eller annan webbtjänst.