Logga 5tips

Designa företagets logotyp helt själv

2015-04-27 · Denna artikel finns i gruppen Reklam

Hur gör man sin egen logotypdesign?

Ska du ge dig på att fixa företagets nya logotypdesign & grafiska profil? Om du är bevandrad i allmänt datoranvändande och har ett öga för design gör du helt rätt!

Nödvändiga programvaror

Beroende på vilka filtyper du behöver kan du välja att använda dig av exempelvis ”Photoshop” och ”Illustrator” som båda är skapade av ”Adobe”. Illustrator används för att skapa vektoriserad grafik, vilket innebär att all grafik skapas utifrån matematiska kurvor, och kan därmed skalas om i oändlighet utan att förlora skärpa. Detta är en vanlig filtyp som ofta efterfrågas av tryckerier.

 Användningsområden

Om du bara behöver din nya logotyp på webbplatsen kan du skapa den i Photoshop eller någon annan programvara, det finns även kostnadsfria alternativ på marknaden.

 Logotyper & typsnitt

När du har fått in rätt programvara bör du börja med att leta på ett passande typsnitt till din logotypdesign. Typsnitt kan skilja sig på många sätt, bland annat talar man ofta om ”seriff” och ”san-seriff” vilket har att göra med om typsnittet har ”fötter” eller inte. San-seriff är typsnitt som helt saknar ”fötter”, ett par vanliga sådana är ”Arial” och ”Verdana”. ”Times new roman” är ett vanligt förekommet typsnitt som har dessa ”fötter”. Inom grafisk design är typsnitt en av de mest grundläggande sätten i företagets kommunikation, där små skillnader faktiskt kan ge helt olika utfall i marknadsföringen.

 Tydlighet i design & form

Vilket typsnitt du använder dig av är naturligtvis helt upp till dig själv, men tänk på att göra logotypen tydlig och lätt att läsa av. En tumregel är att en ”logga” ska se bra ut i alla tryckta medier, även på något så enkelt som ett gammalt fax – därför krävs det enkla och tydliga grepp för att förmedla företagets arbetsområde och ”Usp” (Unique selling point).

 Färdigställ logotypdesignen

När du har valt ut ditt typsnitt vill du kanske ha ett andra ”element” till din logotypdesign. Många har en symbol eller annat i anslutning till företagsnamnet, och det kan egentligen föreställa vad som helst som kan relateras till ert arbetsområde eller någon annan form av symbolik som kan göra framtida kunder intresserade av just er.



copyscape

Alla texter på denna hemsida är skyddade och får inte kopieras. Vi söker regelbundet och automatiskt efter kopierat material och vidtar åtgärder om vi hittar kopierade texter.