Spårledningar gör det säkert i trafiken
Spårledningar heter de ledningar som sitter i rälsen och skickar indikationer om hur läget är efter spåret. De varnar tågföraren om något skulle vara fel via signaler som de läser av. Det är ett säkert system som funnits i cirka 150 år, även om några uppdateringar såklart har gjorts. Tyvärr innehåller ett 150 år gammalt system många brister och nya moderna tekniska lösningar är på väg att konkurrera ut spårledningarna.
Vad varnar spårledningar för?
Spårledningar skickar information om något inte är som det borde på rälsen. Precis som i biltrafiken är det viktigt att tågen håller avstånd till varandra så att det inte finns någon risk för krockar. Tågen håller höga hastigheter och krockar får ofta katastrofala följder med urspåringar då de väl inträffar, som tur är sker det väldigt sällan. De skickar även information om mötande tåg och detta var faktiskt spårledningens ursprungliga funktion. Det är även spårledningarna som förhindrar att växling sker till fel spår och på så vis förhindrar de urspårningar och andra missöden.
Vilka brister har de?
Spårledningar är tyvärr väldigt känsliga och de kan skicka ut felaktiga signaler som leder till onödiga stopp i trafiken. På grund av våta löv kan de slås ut, en orsak som gjort att många pendlare i huvudstaden varit sena till jobb och skola. Även åska kan slå ut spårledningarna.
Framtiden
I framtiden kommer spårledningar att försvinna. Det nya systemet är redan här och finns på två sträckor i Sverige. Det heter ERTMS och är Europas gemensamma signalsystem. Det är ett tekniskt avancerat system som ska vara standard i hela Europa för ökad säkerhet samt öppna upp för den internationella tågtrafiken. Ska tågen vara gränsöverskridande måste lokförarna kunna läsa av signalerna oavsett i vilket land de kör. ERTMS står för European Rail Traffic Management System.
Besök Infranord.se om du vill veta mer.